Maintenance

Suspension Sag එක හරියට සෙට් කරගන්න විදිය

බයික් ලෝකයේ Standard riding style කියලා දෙයක් නැහැ. ඔබ ධාවන පථයක් වටා වේගයෙන් ගමන් කරත් ටවුන් එකක් හරහා මන්දගාමී ගමනකට කැමති වුණත්, suspension ප්‍රශස්ත ලෙස ක්‍රියා කිරීම අත්‍යවශ්‍ය වෙනවා. වාසනාවකට වගේ, අද වන විට බොහෝ මෝටර්බයික් suspension adjusters සමඟ එන අතර, ඔබේ ගමන වඩාත් සුවපහසුව ඔබට ගැළපෙන ආකාරයට සැකසීමට ඔබට ඉඩ සලසනවා. සරලව කියනවා නම්, ඔබේ බයිසිකලයේ suspension සුසර කර තබා ගැනීමට ඔබට අවශ්‍ය නම්, suspension sag ගැන හරියටම තේරුම් ගැනීම වැදගත්.

suspension sag ගැන ඔබ අහලා නැත්නම්, ඔබේ යතුරුපැදියෙන් ඔබ අපේක්ෂා කරන සුවපහසසු ගමන ඔබට මේ වෙනකන් ලැබිලා නැතුව ඇති. පොදුවේ ගත්තම, හේතු දෙකක් නිසා suspension sag වැදගත් වෙනවා.

පළමුව, සියලුම යතුරුපැදි suspension හරියට ක්‍රියාත්මක වෙන්න නම් එහි තද බව හරියටම තියෙන එක අවශ්‍ය වෙනව්ව. ඔබේ බයික් එකේ suspension ඉතා තද නම්, එය හරියට ආකාරයෙන් ක්‍රියා කරන්නේ නැහැ. මේකේ අනිත් පැත්තත් ඒ විදියමයි, වෙනසක් නැහැ. ඔබේ බයික් එකේ suspension ඕනෑවට වඩා ලූස් කරලා නම් තියෙන්නේ, ඔබ බයික් එක පදවන විට එය පහතින් දැනෙනවා. මෙය අපහසුතාවයට වගේම භයානක අනතුරකට උනත් හේතු වෙන්න පුලුවන්.

මීට අමතරව sag නිවැරදිව සැකසීම මඟින් ඔබේ බයික් එකේ suspension පද්ධතිය නිසියාකාරව ක්‍රියාත්මක වෙනවද කියලා දැනගන්නත් පුලුවන් වෙනවා. sag එක සකස් කිරීම නිසා ගැටළුව විසඳෙනවා කියන්නේ ඔබේ අකාර්යක්ෂම suspension වැඩි දියුණු කිරීමට ඔබට අවශ්‍ය වෙන්නේ නැහැ. නිවැරදි sag එකක් තියෙන විට, ඔබේ බයිසිකලයේ spring  rate එක සහ ඔබේ ධාවන ශෛලියට ගැලපෙන එය ගැළපෙන බව ඔබට වටහා ගන්න පුලුවන්.

  • Sag වර්ග

ඔබේ ස්පෝර්ට් බයික් එකේ suspension නිවැරදිව ලබා ගන්න කලින්, ඔබ suspension sag වර්ග දෙක තේරුම් ගත යුතුයි. Static sag කියලා කියන්නේ ඔබ යතුරුපැදියේ සිටින විට ඔබගේ සියලු ආම්පන්න සමඟ ඔබේ යතුරුපැදියේ suspension කොච්චර තද වෙන්වද/ පහළට යනවද කියන එක. Free sag කියන්නේ ඊට වඩා ටිකක් වෙනස් දෙයක්, ඔබේ බයිසිකලයේ විතරක් කිසිම බරක් නැතුව තියෙද්දී suspension බයික් එකේ බරට කොච්චර සම්පීඩනය වෙන ප්‍රමාණයයි. suspension නිවැරදිව සැකසීමට නම් ඔබ වර්ග දෙකම ගැන සිතා බැලිය යුතු වෙනවා.

  • නිවැරදි මිනුම

ඔබේ පාසලේ ගණිත ගුරුවරයා වීජ ගණිතය එදිනෙදා ජීවිතයේ පාවිච්චි වෙනවා කියලා කිව්ව්ද? මේක එහෙම අවස්ථාවක්. ප්‍රශස්ත static sag තීරණය කිරීම සඳහා ඔබට වීජ ගණිතය ටිකක් අවශ්‍ය වෙනවා.

static sag මැනීම සඳහා, ඔබට ටේප් මිනුමක් සහ මිතුරන් දෙදෙනෙකු ඕන වෙනවා. ටේප් මිනුමේ අරමුණ සරලයි: ඔබ මිනුම් කිහිපයක් ගත යුතුය. අමතර මිනුම් කිහිපයක් ගැනීමට ඔබේ බයිසිකලයේ suspension සම්පීඩනය කළ යුතු නිසා ඔබට යම් උදව්වක් අවශ්‍ය වෙනවා. ඔබට උදව් කිරීමට ළඟක කෙනෙක් නැත්නම්, ඔබේ බයිසිකලයේ suspension පහළට තල්ලු කරමින් යථාර්ථවාදී/ නිවැරදි මිනුමක් ලබා ගැනීමට ඔබට ටිකක් අමාරු වෙනවා.

ඔබට ටේප් මිනුමක් සහ යම් සහයක් ලැබීමෙන් පස්සේ, පහත සඳහන් මිනුම් ගැනීමට ඔබ සූදානම්:

  • ඔබගේ නිදහස් suspension දිග – මෙම මිනුම සොයා ගැනීම සඳහා, suspension පද්ධතිය සම්පූර්ණයෙන්ම නිදහස් (එක්ස්ටෙන්ඩ්) කිරීම සඳහා ඔබේ බයිසිකලයේ හැන්ඩ්ල්බාර් වලින් ඔසවන්න. යථාර්ථවාදී මිනුමක් ලබා ගැනීමට නම් ඔබේ බයිසිකලයේ ඉදිරිපස රෝදය පොළොවෙන් තරමක් ඉහළට එසවිය යුතුයි. ඔබේ බයික් එකට conventional forks තිබේ නම්, එහි triple clamp එකේ අවසානය සහ stanchion wiper එකේ පතුල අතර දිග මැනිය යුතුයි. ඔබේ බයික් එකේ inverted forks නම් තියෙන්නේ, axle clamp එකේ ඉහළ සිට wiper එක දක්වා ඇති දුර මැනිය යුතුයි. මෝටර්බයික් sag ගණනය කිරීමේ පහසුව සඳහා, අපි පළමු මිනුම S1 කියලා නම් කරමු.
  • ඔබේ සම්පීඩිත suspension දිග – මෙම දුර මැනීම සඳහා, ඔබ ඔබේ බයික් එකට නැඟිය යුතුයි. මෙතනදී තමයි ඔබේ මිතුරන්ගේ උදව් ඕන වෙන්නේ. ඔබ බයික් එක පදවන ආකාරයට වාඩි වී සිටින විට, ඔබේ බයිසිකලයේ ඉදිරිපසින් පහළට තල්ලු කරන ලෙස මිතුරෙකුගෙන් ඉල්ලා සිටින්න. එය නැවත යථා තත්තවයට පැමිණීමට ඉඩ දී, ඉන්පසු, forks අතට දුර මැන ගන්න. මෙම මිනුම S2 කියලා නම් කරමු.
  • ඔබේ සම්පීඩිත suspension එකේ දෙවන දිග – ඊළඟට, ඔබේ මිතුරෙකුට ඔබගේ බයිසිකලයේ ඉදිරිපස කෙළවර ඔසවන ලෙස ඉල්ලා එහි suspension නැවත ක්‍රියාත්මක වීමට ඉඩ දෙන්න. එම දුරත් මැනගන්න, එය S3 ලෙස හඳුනාගමු.
  • ඝර්ෂණයෙන් තොර පද්ධතියක, S2 සහ S3 අතර මැද ලක්ෂ්‍යය වන්නේ ඔබේ යතුරුපැදි fork සාමාන්‍යයෙන් තිබීමට අවශ්‍ය ස්ථානයයි. මෙම නිශ්චිත අගය ගණනය කිරීමට, පොඩි ගණනය කිරීමක් කළ යුතු වෙනවා. වීජීය ප්‍රකාශනයක් ලෙස ලියාගෙන ඔබ ‘(S2 + S3) / 2’ හි අගය සොයාගත යුතු වෙනවා.

දැන් ඔබේ බයිසිකලයේ static sag එක ගණනය කිරීමට ඔබ ලබාගත්ත මිනුම් භාවිතා කරන්න පුලුවන්. ඔබ දැන් හිතනවා වගේම ගණනය කිරීම සම්පූර්ණ වෙන්න නම් ඔබ තව ටිකක් ගණනය කිරීමක් කළ යුතුයි. එනම්, ඔබ ගත් පළමු මිනුමෙන් පෙර ඡේදයේ ඝර්ෂණ රහිත පද්ධති එකතුව අඩු කළ යුතුය.

මේ ගණනය කිරීම වීජීය අර්ථයෙන් ගත්තොත් මේ ආකාරයේ සමීකරණයක් දිස් වෙනවා:

static sag = S1 – (S2 + S3) / 2

වීජ ගණිතය ඔබේ ප්‍රියතම විෂය නොවෙන්න පුලුවන්, ඒත් ඔබේ ධාවන අත්දැකීම් වැඩිදියුණු කිරීමට ගණිතය ටිකක් උපකාරී වෙනවා. ඔබ ඔබේ බයිසිකලයේ static sag තීරණය කළ පසු, ප්‍රතිචාර දැක්වීම, සුවපහසුව සහ සමස්ත ධාවන ගුණාත්මකභාවය වැඩි දියුණු කරන ඔබේ යතුරුපැදියේ suspension පද්ධතියට වෙනස්කම් කරන්න ඔබට පුලුවන්. ඔබගේ suspension පද්ධතිය සකස් කිරීම සඳහා ඔබේ බයිසිකලයේ static sag ගණනය කිරීම පාවිච්චි කරලා ඔබට ආයෙත් කවදාවත් බයික් එක පහත් වීම වළක්වා ගන්න පුලුවන්.

  • ඔබගේ බයිසිකලයේ suspension සකස් කිරීම

කොච්චර ගණන් හැදුවත් වැඩේ කරගන්න බැරි නම් වැඩක් නැහැ. ඔබගේ බයික් එකේ static sag දැනටමත් තීරණය කර ඇත්නම්, ඒ තොරතුරු ඔබේ වාසියට භාවිතා කරන්නේ කොහොමද කියලා ඔබ දැනගෙන ඉන්න ඕනේ.

ස්පෝර්ට් බයික් suspension සැකසීමේදී, පළපුරුදු යතුරුපැදි කරුවන් බොහෝ විට අඟල් 1.2 ත් 1.5 ත් අතර අගයක් නිර්දේශ කරනවා. ඔබ මෙට්‍රික් ඒකක සමඟ වැඩ කරන කෙනෙක් නම්, ඔබේ ස්පෝට්ස් බයික් එකට මිලිමීටර් 25 ත් 30 ත් අතර ප්‍රමාණයක sag එකක් අවශ්‍ය වෙනවා. Sag එක ඉවත් කිරීමට, ඔබේ බයිසිකලයේ fork preload වැඩි කරන්න. එය ප්‍රමාණවත් නැත්නම්, fork preload වලින් ටිකක් ඉවත් වන්න.

පසුපස රෝද වලට යන්න කලින් මුලින්ම ඔබේ බයිසිකලයේ ඉදිරිපස fork සකස් කරලා ඉන්න. ඔබේ බර හෝ උස static sag ගැලපුම් වලට බලපෑමක් කරන්නේ නැහැ. තවත් ආකාරයකින් කියනවා නම් static sag කියන්නේ නියත දෙයක්. බයික් එකේ free sag ගණනය කිරීමේදී ඔබේ ප්‍රමාණය සැළකිල්ලට ගන්න පුලුවන්.

Free sag ගණනය කිරීම සඳහා, ඔබට static sag ගණනය කිරීමට භාවිතා කළ ප්‍රවේශයම අනුගමනයකරන්න පුලුවන්. එය බොහෝ විට අවශ්‍ය වෙන්නැහැ. ඒ වෙනුවට, ඔබේ බයිසිකලයේ පිටුපස කෙළවරේ suspension සම්පීඩනය මැන බලන්න. මිනුම් අඟල් 0 ත් 0.2 ත් අතර නම්, ඔබ බොහෝ විට නිවැරදි මිනුමේ තමයි ඉන්නේ. මෙට්‍රික් මිනුම් සඳහා, ඔබ මිලිමීටර 0 ත් 5 ත් අතර සංඛ්‍යාවක් සොයාගත යුතුයි.

කෙසේ වෙතත්, ඔබ ඔබේ බයිසිකලයේ පසුපස කෙළවර මිනුම් සඳහා යන විට, ඔබේ මිනුම් ගැන ඉතාමත් සැලකිලිමත් විය යුතුවෙනවා. එනම් ඔබ නිවැරදිව මනින්නේ නැතිනම් වැරදි කියවීමකින් වැරදි අගයක් ලැබෙන්න පුලුවන්. ඔබගේ කාර්යය පහසු කරගැනීමට මැනිය යුතු පසුපස axle එකට ඉහළින් ඔබේ බයික් frame එකේ නිශ්චල ස්ථානයක් සොයා ගන්න.

ඔබ මෝටර්බයික් sag එක නිවැරදිව ගණනය කරාට පස්සේ, බයිසිකලයේ suspension පද්ධතියට වෙන්සකම් සිදු කරන්න අවශ්‍ය බව ඔබට පෙනේවි. ඔබගේ බයිසිකලයේ suspension අහම්බෙන් වෙනස් කරනවා වෙනුවට, ඔබේ වටිනා මෝටර්බයික් ‍එකෙන් උපරිම ප්‍රයෝජන ලබා ගන්න නම් හොඳම යතුරුපැදි suspension කට්ටල තෝරා ගන්න අමතක කරන්න එපා.

 

Back to top button
Close
Close