Maintenance

මෝටර්බයික් එකේ Brake Fluid වෙනස් කරන්න දන්නවද?

බයික් එකක හරි විදියට නඩත්තු කළ බ්‍රේක් තියෙන එක, පාරේ යද්දී ආරක්ෂාවට අත්‍යවශ්‍ය දෙයක්. ඒ කියන්නේ හැම අවුරුද්දකටම/ දෙකකටම පාරක් හෝ බයික් එකේ බ්‍රේක් මදි කියලා දැනෙන විට, බයික් එකේ Brake Fluid වෙනස් කිරීම කළ යුතු වෙනවා. වාසනාවකට වගේ මේ වැඩේ ඔබට තනියම කරගන්න පුලුවන් දෙයක්. ඔබ එය හරියට කරන බව සහතික කරගන්න සොයා බැලිය යුතු යම් යම් දේවල් තිබුණත් එය පහසු කටයුත්තක්. ඉතින් අපි හිතුවා මෝටර් බයික් එකක Brake Fluid වෙනස් කරන්නේ කොහොමද කියලා, ඔබ දැනගත යුතු සියල්ල පියවරෙන් පියවර ඔබ එක්ක බෙදාගන්න.

 

  1. ඔබේ Brake system එක හොඳින් රැකබලා ගන්න

Brake Fluid වෙනස් කරන්න කලින්, පහත සඳහන් කොටස් ‍රෙපායර් කිරීමට හෝ ‍රිප්ලේස් කිරීමට අවශ්‍ය දැයි දැනගැනීමට ඔබේ brake system එක චෙක් කරලා බලන්න:

  • Retainers
  • බ්‍රේක් පෑඩ් ස්ප්‍රින්ග්
  • බ්‍රේක් පෑඩ්

මේ කටයුත්ත කලින්ම සිදු කිරීම වැදගත් වන්නේ අළුත්වැඩියා කිරීමේ ක්‍රියාවලිය අතරතුර නොදැනුවත්වම පද්ධතියට වාතය ඇතුළු වීමට ඉඩ ඇති අතර එමඟින් එහි අඩංගු Fluid පිරිහීමට ලක්වීමේ ඉඩකඩ තියෙනවා. Brake Fluid ‘හයිග්‍රොස්කොපික්’ වන අතර එයින් අදහස් කරන්නේ එමඟින් පහසුවෙන් තෙතමනය අවශෝෂණය කර ගන්නා බවයි. එය එසේ වූ විට බොයිලින් පොයින්ට් එක/ තාපාංකය පහතට වැටෙනවා. තාපාංකය අඩු වන තරමට fluid වල ඵලදායීතාවය අඩු වෙනවා. සාමාන්‍යයෙන් වාතය තෙතමනයෙන් පිරී ඇති නිසා, Brake Fluid හැකිතාක් දුරට වාතයෙන් ඈත් කර තබා ගැනීම වැදගත්. එමනිසා ඔබ යතුරුපැදි Brake Fluid වෙනස් කිරීමෙන් පසු අලුත්වැඩියා කටයුතු කරන්නේ නම්, ඔබගේ සියලු වෙහෙස මහන්සිය අපතේ යනු ඇත.

  1. නිවැරදි Brake Fluid ලබා ගන්න

හොඳම මෝටර්බයික් Brake Fluid කුමක්දැයි ඔබ දැනගන්නේ කොහොමද? මීට පිළිතුර ඔබේ බයිසිකලය අනුව වෙනස් වෙනවා. Brake Fluid වර්ග තුනක් තියෙනවා:

  1. DOT3
  2. DOT4
  3. DOT5

DOT3 සහ DOT4 සාමාන්‍යයෙන් යතුරුපැදි වල භාවිතා වෙනවා. DOT5 ඉතා කලාතුරකින් භාවිතා වන්නේ එය සිලිකොන් මත පදනම් වී ඇති නිසාවෙනි. ඔබේ යතුරුපැදියට අවශ්‍ය කුමන වර්ගය දැයි දැන ගැනීමට, ඔබේ Owners Manual එක පිරික්සන්න, එහෙම නැත්නම් cylinder reservoir cap එක පරීක්ෂා කරන්න – බොහෝමයක යටින් මෙය මුද්‍රණය කර තියෙනවා.

  1. අවශ්‍ය උපකරණ එක්රැස් කරගන්න

මෙම ක්‍රියාවලිය සඳහා, ඔබට උපකරණ කිහිපයක් අවශ්‍ය වෙනවා:

  • Bleeder bolt ලිහිල් කිරීම සඳහා ඉස්කුරුප්පු ඇණ හෝ වෙනත් මෙවලමක්
  • නම්‍යශීලී tubing
  • Fluid එකතු කිරීම සඳහා සුදුසු භාජනයක්

ඔබේ භාජනය විශේෂ භාජනයක් වීමට අවශ්‍ය නැහැ. ක්‍රියාවලිය අතරතුර එය පෙරළෙන්නේ නැති බවට සහතික විය හැකි තාක් කල්, ඔබට කැමති බඳුනක් භාවිතා කරන්න පුලුවන්.

  1. බයික් එක සූදානම් කරන්න

Brake Fluid අධික ලෙස විඛාදනයට ලක්වන අතර එයින් අදහස් කරන්නේ එමඟින් බයික් එකේ පේන්ට් එකට අනාගත හානියක් සිදු කරන්න ඉඩ තියෙන බවයි. ඔබේ මෝටර්බයික් එකේ දිලිසෙන නිමාව ආරක්ෂා කර ගැනීම සඳහා, එය පරණ බ්ලැන්කට්ටුවකින් හෝ තුවායකින් ආවරණය කරන්න. කාර්‍යය අවසන් වූ පසු, ආවරණ සේදීම හෝ ඉවතලන්න ඔබට පුලුවන්.

  1. Master Cylinder Reservoir

ඔබේ බයික් එකේ Master Cylinder Reservoir එක සොයා ගන්න. එය සාමාන්‍යයෙන් ඔබේ හැන්ඩ්ල්බාර් අසල තමයි තියෙන්නේ. එහි කැප් එක ගලවන්න. එය පසෙක තබා තියන්න ඔබට පුලුවන් නමුත්, fluid එකතු කිරීම කරන අතර Reservoir එක මුදුනේ එය තැබීමට අපි නිර්දේශ කරනවා. සාමාන්‍යයෙන් මේ ක්‍රියාවලියේදී වාතය ඇතුළු වීමට ඉඩ ඇති අතර එමඟින් වායු බුබුලු Reservoir මතුපිටට පැමිණ විසිරී යනවා.

  1. Fluid එකතු කිරීමේ බඳුන අමුණන්න

ඔබේ භාජනය පැතලි මතුපිටක් මත තබා නලයේ එක් කෙළවරක් එයට දමන්න. බ්ලීඩර් බෝල්ට් එකෙන් රබර් කැප් එක ගලවා ආරක්ෂිත තැනක තබන්න. එය නැති වීමේ අවදානම අඩු කරගන්න. එම කුඩා කැප් එක මඟින් වාතය නළ තුළට ලඟාවීම වළක්වනවා, එබැවින් කාර්යය අවසන් වූ පසු එය නැවත තැබීම අත්‍යවශ්‍ය වෙනවා. නලයේ අනෙක් කෙළවර බ්ලීඩර් බෝල්ට් සමඟ සම්බන්ධ කරන්න.

  1. Brake Fluid පිරවීම

මීලඟ පියවර මඟින් වාතය ලයින් එකට ඇතුළු නොවී මෝටර්බයික් එකට Brake Fluid එකතු කරන්නේ කොහොමද යන්න විස්තර කරනවා. එමනිසා මේ පියවර ප්‍රවේශමෙන් අනුගමනය කිරීමට වග බලා ගන්න.

මුලින්ම master cylinder reservoir පිරී ඇති බවට වග බලා ගන්න, නමුත් ඕනෑවට වඩා නෙමෙයි. ඔබට අවශ්‍ය නම් එය ඉහළට ඔසවා තබන්න පුලුවන්. Brake Fluid පොම්ප කිරීමේදී, වාතය ඇද නොගන්නා බවට මෙය සහතික කරනවා.

ඊළඟට පීඩනය වැඩි කිරීම සඳහා brake lever එක පොම්ප කරන්න. පොම්ප කිහිපයකට පසු, එය අල්ලා ගන්න. ලීවරය රඳවාගෙන සිටින අතරතුර, ඔබේ යතුරුපැදි බ්‍රේක් බ්ලීඩර් මෙවලම භාවිතා කර, බෝල්ට් විවෘත කර, fluid බැස යාමට ඉඩ දෙන්න. පීඩනය අඩු වන බව ඔබට දැනෙනු ඇති අතරම ලයින් එකේ වායු බුබුලු දැකිය හැකි වෙනවා.

මාස්ටර් සිලින්ඩරය හිස් වීමට පෙර, බ්ලීඩර් බෝල්ට් තද කරන්න. එය ආරක්ෂිත වූ පසු, ඔබට තිරිංග ලීවරය අතහැර දමන්න පුලුවන්.

මාස්ටර් සිලින්ඩරය නැවත පුරවන්න. තවත් වායු බුබුලු නොමැති වන තෙක් මෙම ක්‍රියාවලිය නැවත නැවත සිදු කරන්න. තිරිංග ලීවර ප්‍රතිරෝධය සැලකිය යුතු ලෙස ශක්තිමත් වන බව ඔබට දැනේවි. ඔබේ කාර්යය අවසන් වූ විට, master cylinder reservoir cap එක සම්පූර්ණයෙන්ම වසා දැමීමට මතක තබා ගන්න.

  1. පිරිසිදු කරන්න

ඔබේ කාර්‍යය ගොඩක් දුරට අවසන්. දැන් පිරිසිදු කිරීමට කාලයයි ඇවිත් තියෙන්නේ. Brake Fluid විෂ සහිත අපද්‍රව්‍ය ලෙස සැලකෙනවා, එනිසා එය වගකීමෙන් යුතුව බැහැර කළ යුතු වෙනවා. විෂ සහිත අපද්‍රව්‍ය බැහැර කළ යුතු ආකාරය පිළිබඳ නීති, රටින් රටට වෙනස් වෙනවා. එබැවින් කුමක් කළ යුතුද යන්න තීරණය කිරීමට පෙර ඔබට අදාළ වන නීතීරීති විමසීමට වග බලා ගන්න.

ඔබට අලුත් Brake Fluid ඉතිරිව තිබෙනවා නම්, ඔබට එය ආරක්ෂිතව ගරාජයේ ගබඩා කරන්න පුලුවන්. කෙසේ වෙතත්, එය වාතයට නිරාවරණය වී ඇති නිසා දැනටමත් එය පිරිහීමට පටන් ගෙන ඇති අතර එයින් අදහස් කරන්නේ එහි ආයු කාලය සැළකිය යුතු ලෙස අඩු වෙලා කියන එකයි. ඔබ එය මාස හයකට නොඅඩු කාලයක් තබා ගත යුතුයු. ඊට වඩා වැඩි කාලයක් ගබඩා කර තබාගත් Brake Fluid ඵලදායී ලෙස ක්‍රියා කරන්නේ නැහැ.

  1. විකල්ප ක්‍රමය

සමහර අය වත්කිරීමකින් තොරව Brake Fluid වෙනස් කිරීමට කැමැත්තක් දක්වනවා. මෙය සිදු කිරීමට ඔබට සිරින්ජ දෙකක් අවශ්‍ය වෙනවා, ඊට අමතරව නැවුම් Brake Fluid සහ tubing.

පෙර පරිදි tubing බ්ලීඩර් බෝල්ට් එකට සම්බන්ධ කරන්න. සිරින්ජය Brake Fluid වලින් පුරවන්න. බ්ලීඩර් බෝල්ට් විවෘත කර නලයට අලුත් Brake Fluid එන්නත් කරන්න. වායු බුබුලු සහ පැරණි Brake Fluid මාස්ටර් සිලින්ඩරයට ගමන් කළ යුතුයි. සිලින්ඩරය සම්පූර්ණයෙන්ම හිස් නොකිරීමට වග බලා ගන්නා අතරම පැරණි Brake Fluid ඉවත් කිරීමට අනෙක් සිරින්ජය භාවිතා කරන්න.

මෝටර්බයික් Brake Fluid වෙනස් කිරීම කියන්නේ බයිසිකල් නඩත්තු කිරීමේ සහ මාර්ග ආරක්ෂාවෙහි වැදගත් අංගයක්. ඔබ නිතරම බයික් එක පදින්නේ නැතත්, ඔබේ බයික් එක උපරිම තත්ත්වයේ තබා ගැනීම සඳහා, නිර්දේශ කර ඇති පරිදි ඔබේ Brake Fluid වෙනස් කරන බවට වග බලා ගන්න.

 

Tags
Back to top button
Close
Close