Maintenance

බ්‍රේක් පෑඩ් වර්ග ගැන දන්නවද?

බයික් එකක brake pad වලින් මොනාද වෙන්නේ කියලා හරියටම දන්නවද? බයික් එක පදින කෙනා අතින් හරි කකුලෙන් හරි බ්‍රේක් ඇල්ලුවම ලීවර් එකට හෝ පැඩ්ල් එකට සම්බන්ධ brake master cylinder වෙත ලබාදෙන පීඩනය මඟින් පද්ධතියෙන් හයිඩ්‍රොලික් පීඩනයක් රෝදවල තියෙන brake caliper(s) වෙත ලබාදෙනවා. brake caliper වල පිස්ටන් එකක් හෝ කිහිපයක් තියෙන අතර ඒවායෙන් brake pad වල යකඩ කොටස වෙත පිටතට බලයක් යොදනවා. බ්‍රේක් පෑඩ් spinning rotor එරෙහිව ක්‍රියා කරනවිට ඝර්ෂණය ඇති කරන අතර එය බයික් එකේ ගොඩනගා ඇති චාලක ශක්තිය වේගයෙන් තාප ශක්තිය බවට පරිවර්තනය කරනවා. මෙම තාපය brake rotors, pads සහ calipers අතරින් ගමන් කර අවසානයේ වාතයට ගමන් කරනවා.

  • Brake Pad යනු?

brake pad කියලා කියන්නේ බ්‍රේක් ඩිස්ක් පද්ධතිවල බ්‍රේක් ඩිස්ක් (brake rotors ලෙසද හැඳින්වේ) සම්බන්ධ කරන ඝර්ෂණ පෘෂ්ඨයන්වලට. මේවා හැදිලා තියෙන්නේ විවිධ ඝර්ෂණ ද්‍රව්‍ය වලින් වන අතර ඒවා වානේ ආධාරක තහඩුවකට බන්ධනය කර ඇත. පැරණි බ්‍රේක් ලයිනිං බොහෝමයක් ඇස්බැස්ටෝස් වලින් සාදන ලද නමුත් මේවායේ සෞඛ්‍ය උපද්‍රව හඳුනාගෙන ඇති නිසා ඇස්බැස්ටෝස් පියවරෙන් පියවර ඉවත් කර ඒ වෙනුවට අලුත්, අධි තාක්‍ෂණික ද්‍රව්‍ය හඳුන්වා දීලා තියෙනවා. අද වෙනකොට brake pad ලයිනිං (ඝර්ෂණ ද්‍රව්‍ය) විවිධ අධි තාක්‍ෂණික ද්‍රව්‍ය වලින් හදනවා.

  • Sintered Brake Pads

Sintered Brake Pads වර්තමානයේ වඩාත්ම ජනප්‍රිය ලයිනිං වර්ගයයි. සෑම යතුරුපැදියකම පාහේ මේවා භාවිතා කරන්නේ ඒවා පුළුල් පරාසයක පවතින විවිධ තත්වයන් හසුරුවන නිසා. සින්ටරින් කියලා කියන්නේ ලෝහමය අංශු තාපය හා පීඩනය යටතේ විලයනය කිරීමේ ක්‍රියාවලියක්. මේ නිසා, සින්ටර් ලයිනිං රේස් පදින අයට, නගර ආශ්‍රිත ධාවකයින්ට සහ කඳුකර ප්‍රදේශවල සිටින අයට හොඳින් ගැළපෙනවා. සින්ටර් තිරිංග ලයිනිං මගින් උණුසුම් වීමට ස්ථාවර ඝර්ෂණ සංගුණකයක් සපයනවා.

අධික තාපය හොඳින් පාලනය, වියැකීමට ප්‍රතිරෝධී වන අතර සාමාන්‍යයෙන් අනෙකුත් වර්ග වලට වඩා වැඩි කාලයක් පවතින අතර වැසි හා මඩ වලදී පවා හොඳින් ක්‍රියා කරනවා. කොහොම උනත් මේවලත් අඩුපාඩු තියෙනවා. සින්ටර් පෑඩ් මඟින් rotors වැඩියෙන් ගෙවෙනවා, ඒ නිසා ඔයා හොයන්නේ ලේසියෙන්ම නඩත්තු කරන්න පුලුවන් පෑඩ් එකක්, organic පෑඩ් භාවිතා කිරීම ගැන සලකලා බලන්න, මොකද rotor වලට වඩා පෑඩ් ආපහු දාන එක පහසු සහ ලාභදායී වැඩක්. බ්‍රේක් පාවිච්චි කරන කොට සින්ටර් පෑඩ් වල සද්දෙ ටිකක් වැඩියි වගේම ඒවා මිලෙනුත් වැඩියි.

 

  • Organic Brake Pads

Organic Brake ලයිනිං හැදිලා තියෙන්නේ විශේෂ දුම්මල වලින් බැඳී ඇති තන්තු හා පිරවුම් මිශ්‍රණයකින්. සමහර Organic Brake පෑඩ් කල්පැවැත්ම වැඩි කරන්න කෙව්ලර් සහ කාබන් වැනි තන්තු සංරචක භාවිතා කරනවා. එ වගේම Organic Brake පෑඩ් වඩා මෘදු අතර එමඟින් තිරිංග යොදන විට වඩාත් හොඳ ප්‍රතිචාරයක් ලබා දෙනවා.

Organic brake පෑඩ් නිසා rotor ගෙවී යාම අඩු වන අතර බොහෝ විට rotor  අලුත් කරන්න අකමැති යතුරුපැදි කරුවන් මේවාට කැමැත්ත දක්වනවා. Organic පෑඩ් වල ඇති මෘදු ද්‍රව්‍ය ද සින්ටර් වලට වඩා අඩු ශබ්දයක් තමයි ඇති කරන්නේ. Organic පෑඩ් අඩු brake dust ප්‍රමාණයක් නිපදවන අතර සින්ටර් ලයිනිං වලට වඩා මිල අඩුයි. නමුත් Organic brake පෑඩ් වලත් අවාසි තියෙනවා. මෘදු කාබනික පෑඩ් වඩාත් වේගයෙන් ගෙවෙන අතර අධික තාපයට ඔරොත්තු දෙන්නෙත් නැහැ. ඒවායේ උපරිම මෙහෙයුම් උෂ්ණත්වයට ළඟා උනාම කාබනික ලයිනිං වල ඝර්ෂණ සංගුණකය ඉක්මනින් නැති වෙලා යනවා. තෙත් හෝ මඩ සහිත තත්වයන් වල කාබනික පෑඩ් හොඳින් ක්‍රියා කරන්නේ නැහැ වගේමයි ඒවායේ මතුපිට හටගන්නා දිලිසෙන ගතිය අනාගත තිරිංග හැකියාව අඩු කරනවා.

  • Semi-Sintered Brake Pads

සින්ටර් සහ කාබනික ලයිනිං වල ලක්ෂණ දෙකටම කැමති ඔබට තව විකල්පයක් තියෙනදා. EBC වගේ අර්ධ සින්ටර් පෑඩ් මඟින් දීර්ඝ ආයු කාලය, අඩු rotor  ගෙවීයාම වගේ හොඳ දේවල් එකට එකතු කරනවා. Semi-Sintered Brake පෑඩ්, කල්පැවැත්ම සහ ක්‍රියාකාරීත්වය සඳහා සින්ටර් සහ කාබනික අතර මැද තත්ත්වයට ගැළපෙන පරිදි නිර්මාණය කර ඇති බරින් සියයට 30 ක් පමණ තඹ භාවිතා කරන අතර ගොඩක් ධාවකයින්ට ගැළපෙන හොඳ brake pads වර්ගයක්.

  • Ceramic Composite Brake Pads

Ceramic Composite Brake Pads හදලා තියෙන්නේ අධික ශක්තියෙන් යුත් සෙරමික් තන්තු සහ අධික පීඩන හා උෂ්ණත්වය මඟින් බන්ධනය වෙලා තියෙන non-ferrous ලෝහ සූතිකා භාවිතා කරලා. ඩක්ටයිල් ලෝහ-සූතිකා හොඳ ඝර්ෂණ මධ්‍යස්ථ පාදක සංගුණකයක් සහිත ඝර්ෂණ ද්‍රව්‍යයක් නිපදවන අතර තාප ප්‍රතිරෝධී සෙරමික් තන්තු සහ බහු අවයවික බන්ධන මගින් thermal pad වියෝජනය හා පිටත වායුව අඩු කරනවා.

මේවායෙත් ශබ්දය අඩුයි වගේම විවිධ තත්ත්වයන් යටතේ ඉතා හොඳ බ්‍රේක් පර්ෆෝමන්ස් එකක් ලබා දෙනවා. Ceramic Composite ද්‍රව්‍යය සීතල වගේම උණුසුම් තත්ත්වයන් වලදී සැතපුම් ගණනක් ධාවනය කළත් හොඳ නැවතුම් බලයක් සපයනවා. non-ferrous metal filament matrix මඟින් වේගවත් තාප ප්‍රකෘතිමත් වීමක් සඳහා pad-rotor interface හි තාපය ඉක්මනින් ගෙනයාමට ඉහළ තාප ස්කන්ධයක් සහ තාප සන්නායකතාවක් සපයනවා. අඩු මෙහෙයුම් උෂ්ණත්වය මඟින් rotor ගෙවීයාම සහ විරූපණය හෝ උණුසුම් වීමේ අවදානම අඩු කරනවා. කොහොම උනත් හැම වර්ගයකම බයික්වලට Ceramic Composite Brake Pads නැහැ.

මේ ලිපිය මොටර්බයික් එකේ තාක්ශණික පැත්තක් කතාකරන නිසා අපි උපරිම සරලව එ දැනුම ඔබට ලබාදීමට උත්සහ කරා.ඔබට ඇතිවෙන ගැටලු,අදහස් කමෙනෙට් එකක් විදියට පලකරන්නත් අමතක කරන්න එපා.

Back to top button
Close
Close